tisdag 8 april 2014

Styrkegrävning och karusell

Varför förstöra vackra snapsglas med sprit?
Bättre då med några små lingonkvistar som jag hittade i skogen för några veckor sedan, och vars blommor nu slagit ut.

 Den styrketräning jag har så svårt för att få till på gymmet under vinterhalvåret, blir plötsligt en väldigt rolig styrkegrävning i grönsakslanden på våren :-).

I ett par veckor har det knappast varit någon annan träning än just ovanstående gräv- och rensarbete med näsan i backen och rumpan i vädret. När jag så nästan var färdiggrävd och skulle börja konditionsträna på allvar igen, så vaknade jag i fredags av att allt bara snurrade… Det kändes som att sitta i en karusell som bara snurrade fortare och fortare och fortare. Och som konsekvens av allt det där yrslandet kom naturligtvis kallsvetten och illamåendet – usch, så vidrigt det är!

                                                                                Lånad bild

Förstod ganska snabbt att det förmodligen var den fullständigt ofarliga men särdeles otrevliga kristallsjukan (små kristaller i innerörat som flyttat på sig och inte klarar av att utföra sitt balanserande arbete på ett korrekt sätt), vilket bekräftades på besök hos läkaren på eftermiddagen.

Helgen spenderades således mestadels liggande i horisontalläge med orörligt huvud – jättekul… NOT! Försökte mig igår, måndag, på att göra rörelserna jag fått av läkaren, men det var så gräsligt obehagligt att jag bara kunde förmå mig till att göra dem en enda gång.

Kanske gjorde det ändå nytta, för idag när jag var hos sjukgymnasten och hon utförde lite andra övningar på mig så gick det mycket bättre! Nu hoppas jag, som sagt, att allt vänt så att jag snart kan bli människa igen.

Ha en riktigt härlig, varm och solig påsk!


                                                                                                                                   



Träningsdos vecka 11:

Mån – cykling/6 km
           löpning/8 km
Tis ---
Ons - cykling/20 km
Tor ---
Fre - löpning/11 km
Lör –
Sön - cykling, distans/1½ tim
 Träningsdos vecka 12:

Mån -löpning/11 km
Tis ---
Ons ---
Tor - styrkegrävning/3 tim
Fre - löpning/5,4 km
Lör - styrkegrävning/2 tim
Sön – styrkegrävning/2 tim



Träningsdos vecka 13:

Mån – styrkegrävning/1 tim
           löpning/4 km
Tis ---
Ons - simning/550 m
Tor - styrkegrävning etc/4 tim
Fre - styrkegrävning etc/5 tim
Lör – styrkegrävning etc/5 tim
         cykling/4,9 km
Sön - styrkegrävning/6 tim
 Träningsdos vecka 14:

Mån - styrkegrävning/2 tim
Tis - styrkelyft/2 tim
Ons - löpning/11 km
Tor - styrkegrävning etc/5 tim
Fre ---
Lör ---
Sön ---




2 kommentarer:

  1. Oj Ewa, det låter riktigt otrevligt men jag är glad att du märker bättring!
    Det är ju inte bara styrka för muskler att gräva i trädgården - själen får sig en omgång också ;-) Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Jämfört med dina fysiska problem är det här absolut ingenting, men läskigt likafullt.

    Trädgården är verkligen en riktig "terapiverkstad" där både kropp och själ får det den behöver, och förstår när jag läser din blogg att du känner likadant - kram tillbaka! :-)

    SvaraRadera