söndag 9 februari 2014

Yinyoga mot väntångest

Klicka på bilderna för bättre upplösning
Älskar snö och is, och alla vackra formationer som de skapar!

Höghastighet och otålighet (eller väntångest som yngsta dottern kallar det) är egenskaper som ligger djupt inbyggda i min personlighet, men som jag inte längre har någon som helst nytta av. Försöker på olika sätt mildra de här olaterna, och när jag tidigt i höstas började med yinyoga/restorative visade det sig redan från gång ett att den skulle komma att bli ett ypperligt sätt att hjälpa mig hantera i alla fall väntångesten på.




 Är verkligen ingen yogaexpert, men har testat några olika varianter genom åren. I all yoga jag gjort har det handlat om att jobba med musklerna och sträcka ut alla positioner till sitt (eller mitt…) max. I yinyoga så visade det sig att där gör man tvärtom; stannar i en position så fort det tar emot, och jobbar på så sätt med bindvävnad, leder och ligament i stället. Och så håller vi sedan kvar positionen utan att röra oss det allra minsta i tre – fem minuter. Yogan utövas (som tur är) sittande eller liggande på golvet. Men jisses vilken utmaning det är för mig ändå!



De första gångerna kröp det i hela kroppen efter bara en ynkakort stund, det kliade överallt, det gjorde ont i benen etc, etc och jag fick verkligen kämpa hårt för att inte ge efter och agera. I stället för att låta mitt sinne och mina tankar bestämma skulle jag bara fortsätta andas och tänka: ”Vänta! Det du känner nu, är bara precis just nu. Om en stund kommer det att vara annorlunda. Titta på dig själv och din känsla utifrån, och släpp den sedan.” Typ. Jag kan lova att den där "stunden" kändes som en evighet!




Det låter inte så märkvärdigt men de här övningarna gav mig i början nästintill panik, och jag ville bara resa mig upp och gå därifrån. Men det gjorde jag inte. Jag stannade kvar, i både positionen och i lokalen. Och försökte betvinga min väntångest och "hedra nuet genom att vara 100 % närvarande".

Det kan fortfarande vara svårt i vissa positioner som är lite jobbiga, men för det mesta känns det bara alldeles underbart och totalt avslappnande! Och det är ett helt fantastiskt skönt komplement till all konditionsträning. Kan varmt rekommendera den här sortens yoga som finns på yogastudion i Stenkullen.



För övrigt rullar dagarna på med fortsatt till övervägande delen lågpulsträning. Har oxå fått två olika stryketräningsprogram av Tony, vilka innehåller väldigt basala och enkla övningar med fria vikter så att hela kroppen får jobba i varje övning. Inte särskilt upphetsande, men nu är det bara att vara envis och ligga i :-).

Är väldigt glad att vi inte börjar vår halvklassiker med HalvVasan nu i februari, för att bara ha hunnit få 1½ mil skidor i benen innan snön regnade bort räcker definitivt inte för mig...



Namaste!



Träningsdos vecka 5:

Mån ---
Tis - cykel intervall/45 min
         BodyBalance/1 tim
Ons - simning/1 350 m
Tor -  styrka med PT/1 tim
Fre - spinning, LP/30 min
          poweryoga/30 min
Lör - skidor på Öijared/10,4 km
Sön - springer, LP/8,9 km
          yinyoga/1 tim 15 min


LP = lågpuls
Träningsdos vecka 6:
Mån - styrka/1 tim 15 min
Tis ---
Ons - simning/1 400 m
Tor - styrka med PT/1 tim 15 min
Fre - spinning, LP/30 min
         poweryoga/30 min
Lör - cykel distans, LP/3 tim
Sön ---


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar