söndag 20 oktober 2013

Lazy week

Träningsdos vecka 42:

Månd - -----
Tisd -  löpning/9,9 km
Ons -  simning/1 100 m
Tors - löpning/4,3 km
Fre  -  spinning/30 min
            poweryoga/30 min
Lör -   -----
Sön -  yinyoga/1 tim 15 min


Har haft en riktigt lat vecka, då jag hittat massor av ursäkter för att inte ta mig iväg och styrketräna fastän jag vet att jag verkligen behöver.Trots att styrketräning är inlagt i schemat så har jag liksom ändå inte fått in någon bra rutin på just det - kanske för att jag tycker det är så urbota tråkigt? Och vem väljer tråkiga aktiviteter framför roliga? Som när äldsta dottern ringer och frågar om jag ska med till Allum och shoppa & ta en fika, precis när jag ska iväg till gymmet? Byter då bort träningskläderna snabbt som ögat och åker en helt annan väg än den som går till Endorfin...

Den här veckan har jag till och med föredragit att städa framför att åka iväg till gymmet - ja, då kan man ju förstå hur illa det står till. Som (ett himla dåligt) försvar tänker jag, att jag tids nog kommer att bli hänvisad till träning inomhus så att det räcker. Men nästa vecka har jag lovat mig själv att det ska det bli annat ljud i skällan, för så här kan jag ju inte hålla på.

Nu är det knappt två veckor kvar till Finalloppet så löpningen har högsta prioritet, och det känns som om träningsupplägget, á la Malin Ewerlöf Krepp, att sakta öka på både distans och tempo har fungerat jättebra. Jag springer i kuperad terräng och på grusvägar, och växlar mellan längre distanspass (där jag ligger på 75 - 80% av maxpuls), lite kortare tempopass (85 - 90% av maxpuls) och intervaller (då jag springer så snabbt jag kan i 60 sek, och lugnt i 30 sek). Eftersom jag för detaljerad träningsdagbok där jag kan gå tillbaka och jämföra tider och distanser blir det så tydligt hur mycket man förbättrar sig, vilket är otroligt motiverande och roligt!

 Får jag nu bara hålla mig frisk så kommer det att bli en riktigt härlig avslutning på årets Göteborgsklassiker J

På återhörande!





Fullmånen i fredags natt var så vacker, att det var mycket svårt att sova :-).


1 kommentar:

  1. Mm, fast din lata vecka framstår ju som ett helt års träning med mina mått mätt... ;-) Vacker bild på månen.

    SvaraRadera